Rasmus Søndergaard – eller ‘Sønder’ – er havnet i et muligt uvejr, da det viser sig at influencerens reklamesamarbejde med Red Bull måske overskrider markedsføringsloven.
Lige nu læser andre
Red Bull ser et stort lys i et samarbejde med den hyper-populære influencer Rasmus Søndergaard, og når hans tusindevis af følgere i disse dage ser med på sociale medie Twitch, er det velkendte Red Bull-logo til at få øje på overalt.
Men der et lille problem: Den form for reklame kan vise sig at være ulovlig. Det skriver Dagbladet Politiken.
Ifølge mediet vurderer flere eksperter, at det er ulovligt at reklamere for energidrikke, når en betydelig andel af følgerne er under 18 år. Og det vurderer flere eksperter, at der kan være tale om blandt Rasmus Søndergaards følgere. Den aldersgrænse er begrundet med, at børn betragtes som ‘særligt påvirkelige’.
Politiken skriver, at det er Rasmus Søndergaard selv, som har ansvar for at følge reglerne, og hvis en domstol kommer frem til, at influenceren har overtrådt dem, så kan han se frem til en bøde.
I øjeblikket er Søndergaard – eller ‘Sønder’ som han er kendt som – i gang med et ‘Sønderthon’ på Twitch. Et ‘Sønderthon’ er et ordspil på begrebet subathon, hvor streamere sender live – i det her tilfælde i alle døgnets timer i 14 dage i streg. Nye følgere til streamet bidrager med et pengebeløb, og i løbet af den seneste uge har der været op imod 10.000 følgere, skriver Politiken,
Læs også
25-årige ‘Sønder’ er den måske største influencer i Danmark i øjeblikket. På grund af den kæmpe popularitet har store stjerner som Annika og Kesi travlt med at sætte sig i gamerstolen i hans streams på Twitch.