Selvom der er lang tid til juleaften, så flyver jule-ønskelisterne allerede rundt i stor stil online, viser en kortlægning foretaget af Ønskeskyen, der i Danmark alene har registreret knap 10 millioner ønsker på blot én måned, mens Ønskeskyens app pt. er den 6. mest downloadede på App Store i Danmark lige nu.
Lige nu læser andre
Selvom mange endnu ikke har fundet julepynten frem, så er julen for længst begyndt ét særligt sted; nemlig på de digitale ønskelister. Det viser en kortlægning foretaget af Ønskeskyen, der i Danmark alene har rundet i alt 3,5 mio. registrerede brugere, og som på blot en måned har observeret ikke færre end 304.091 nye danske ønskelister og 9.780.592 nye ønsker.
“Ønskeskyens brugere er tidligt ude med at lave juleønskelister i år, og dermed danner der sig allerede nu et billede af, hvad der står øverst på ønskelisterne, og hvad der med fordel derfor kan være idé i at give til sine nærmeste under træet i år”, lyder det fra Casper Ravn-Sørensen, Chief Growth Officer hos Ønskeskyen, der tilføjer, at virksomhedens danske app er den 6. mest downloadede på AppStore i Danmark netop nu.
De mest ønskede ting på Ønskeskyen og GoWish lige nu:
Målingen, der fokuserer på de fire kategorier; drenge og piger (<18 år) samt mænd og kvinder (>18 år), dækker ikke kun Danmark, men også Norge og Sverige samt for første gang UK/US, hvor Ønskeskyen er kendt som GoWish, og er i hastig vækst. Med i alt 2.891.008 nye ønskelister observeret og samlet 38.138.451 registrerede ønsker indenfor den seneste måned i de fem markeder, kan Ønskeskyens krystalkugle allerede nu give en idé om, hvad danskerne og vores skandinaviske samt amerikanske og britiske naboer ønsker sig allermest under træet juleaften:
| Drenge 🇩🇰 | Piger 🇩🇰 | Mænd 🇩🇰 | Kvinder 🇩🇰 |
| Fashion (Streetwear) | Smykker (ringe, øreringe, armbånd) | Parfumer | Hårpleje (særligt Kerastase) |
| Gutter 🇳🇴 | Jenter 🇳🇴 | Menn 🇳🇴 | Kvinner 🇳🇴 |
| Gaming/spil | Makeup (setting spray, bronzer, blush) | AirPods | Makeup (Setting spray, bronzer, blush) |
| Pojkar 🇸🇪 | Flickor 🇸🇪 | Män 🇸🇪 | Kvinnor 🇸🇪 |
| Hoodies | Makeup (setting spray, bronzer, blush, serum) | Sports-sokker fra Nike | Boligartikler |
| Boys 🇺🇸 🇬🇧 | Girls 🇺🇸 🇬🇧 | Men 🇺🇸 🇬🇧 | Women 🇺🇸 🇬🇧 |
| Hoodies og sweatshirts | Digitalkameraer | Airpods | Boligartikler |
Sådan adskiller Danmark sig fra nabolandene
Læs også
Ønskeskyens kortlægning viser, at danskerne forbinder julen med forkælelse og personlig pleje: Mens pigerne går efter smykker og mændene efter parfume, topper hårpleje- og kosmetik-ønskerne hos danske kvinder. Selv drengene, der tidligere har ønsket sig spil og gadgets, har i år fokus på fashion og personlig stil, hvor streetwear er en populær vinder.
Sammenlignet med Norge skiller danskerne sig lidt ud: Her fylder gaming mere på ønskelisterne hos hankønnet, mens hunkønnet også har fokus på pynt og pleje. I Sverige er trenden dog helt anderledes; her handler det om æstetik og indretning, hvor svenske kvinder ønsker sig boligartikler, og mændene sportssokker fra Nike, som for mange igen er blevet et stil-statement.
“Man kan sige, at danskerne i høj grad gør ønskelisten til et spejl af hverdagen: Vi vil gerne have det rart og samtidig føle, at vi gør noget for os selv. Hvor norske drenge og mænd tænker mere praktisk, og svenske piger og kvinder mere æstetisk, tænker danskerne mere forkælelsesbetonet på tværs af køn”, lyder det fra Casper Ravn-Sørensen, Chief Growth Officer hos Ønskeskyen.
Tech meets lifestyle: Digitalkameraer hitter nu også over there
Ser man mod Storbritannien og USA, hvor Ønskeskyens søstersite GoWish er i hastig vækst, og pt. har næsten 6,9mio. UK/US-brugere, viser ønskelisterne en helt anden retning. Her handler det ikke om hygge, men om udstyr og udtryk: Drengene i USA og Storbritannien ønsker sig hoodies og sweatshirts, og mens AirPods dominerer mændenes ønskelister, er boligartikler blandt de mest populære ønsker hos kvinderne, hvor et særligt fluffy tæppe topper ønskelisterne, imens pigerne nu også har taget 90er-trenden med “gammeldags” point-and-shoot digitalkameraer til sig.
Læs også
“De engelsksprogede ønskelister viser, at ‘tech meets lifestyle’ stadig er den dominerende trend. Hvor skandinaverne forbinder julen med forkælelse og hygge, handler det i USA og Storbritannien mere om gadgets, gear og praktiske must-haves. Ønskelisterne giver således et interessant billede af, hvad skandinaverne og vores engelsksprogede naboer hver især forbinder julen med”, slutter Casper Ravn-Sørensen.